Vorige week werd ik uitgenodigd op het hoofdkantoor van Bever, je weet wel, die enorme outdoor keten, om een kijkje te nemen in hun duurzaamheidsmissie en recycle initiatieven. In eerste instantie klinkt het heel logisch, een merk dat vertoeven in de natuur promoot, ook daadwerkelijk de natuur beschermt. Maar helaas zijn veel outdoor materialen tegenstrijdig genoeg niet het vriendelijkst voor de natuur. Denk maar aan sportkleding, wat vaak van (non-gerecycled) polyester is gemaakt, hetzelfde geldt voor slaapzakken en vele tentdoeken zijn gemaakt van synthetische stoffen als nylon en acryl.
Bever heeft daarom een eigen keurmerk ontwikkeld, het Our-Planet keurmerk. Op de website wordt duidelijk vermeldt wat zij onder duurzaam verstaan. Dat vind ik altijd al een pluspunt. Zo moet een product minimaal aan drie van de volgende vier duurzaamheidscriteria voldoen:
1. duurzame materialen
2. circulareit
3. klimaat
4. bescherming van land, water en biodiversiteit
Daarnaast zetten ze zich hard in voor het Care, Repair en Recycle principe. Voor veel producten die bij Bever zijn gekocht geldt een onderhouds- of reparatieservice. Denk aan het onderhouden van slaapzakken en waterdichte jassen en het repareren van versleten schoenen of slaapmatjes en zelfs voor het slijpen van messen kun je terecht. En past een product gewoon niet meer in je leven? Zoals dat krappe eenpersoonstentje dat je voor Lowlands hebt gekocht, dat nu ligt te verstoffen naast de skeelers van kinderen? Lever het dan bij Bever in de winkel in. Zij zorgen in samenwerking met Sympanym, Sheltersuit en Blueloop voor een tweede leven. En met deze laatste partij hebben ze onlangs ook een eigen collectie ontwikkeld. ‘Bever Buitenmens‘, waaronder comfortabele shirts van Gemaakt met gerecycled materiaal van oude, afgedankte kleding, biologisch afbreekbare wasmiddelen en waszakken gemaakt van oude tenten!
Last but not least bieden ze zelfs services aan voor het wassen van jassen, broeken en slaapzakken.
Naar eigen zeggen hebben ze al meer dan 12.000 producten gerepareerd en meer dan 7500 items gewassen. Over dat aantal was ik best verbaasd moet ik eerlijk zeggen.
Hoe meer ik door hun site scroll, hoe blijer ik word van de uitgebreide informatie en stappen zij al hebben ondernomen. Ze zien zelf ook dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ik denk dat ze in vergelijking met veel andere retailers al een mooi stuk op weg zijn. Zo dacht ook ABN AMBRO (dat is dan weer een beetje jammer), die hen de Sustainable Retailer of the Year award uitreikte. Ik was nog niet echt overtuigd hierdoor, totdat ik zag dat ook Ekoplaza en Auping in het rijtje stonden.
Mocht ik niet behandeld hebben in deze blog, laat het me vooral weten. Of stel ze zelfs die vraag via socials. Ik weet bijna zeker dat ze heel enthousiast en uitgebreid zullen reageren.